Γλουταμίνη - SmileVitamins

Γλουταμίνη

Γλουταμίνη

Η γλουταμίνη είναι ένα από τα αμινοξέα που χρησιμοποιείται σε μεγάλη ποσότητα από τον οργανισμό μας. Εμπλέκεται σε αρκετές μεταβολικές διαδικασίες και δίνει ενέργεια σε πολλά κύτταρα στον οργανισμό μας. Συνήθως αποθηκεύεται στους μύες και στον πνευμονικό ιστό.

Η κυριότερη δράση της γλουταμίνης (L-γλουταμίνης) φαίνεται να είναι η προστασία του γαστρεντερικού σωλήνα και πιο συγκεκριμένα του παχέος εντέρου. Τα κύτταρα του εντέρου προτιμούν ως κύριο καύσιμο την γλουταμίνη, καθώς και τα λεμφοκύτταρα. Για αυτό το λόγο η συμπληρωματική χορήγηση γλουταμίνης (L-γλουταμίνης) πολλές φορές μπορεί να φέρει ευεργετικά αποτελέσματα όπως να αποτρέψει τη σύνδεση κακών βακτηρίων στα κύτταρα του εντέρου.

Ο σύγχρονος άνθρωπος έχει πολλές προκλήσεις και δυσκολίες να αντιμετωπίσει κυρίως λόγω έλλειψης χρόνου. Μία από αυτές είναι και η δυσκολία κατά την διάρκεια της ημέρας να καταναλώσει πολλά μικρά γεύματα τα οποία αποτελούνται από φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, ψάρια. Δυστυχώς οι περισσότεροι άνθρωποι καταναλώνουν τρόφιμα που είναι επεξεργασμένα, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται σοβαρές διατροφικές ελλείψεις σε αμινοξέα, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Οι ελλείψεις αυτές σταδιακά υποβαθμίζουν την υγεία και προκαλούν ασθένειες, αφού ο οργανισμός δεν έχει τις πρώτες ύλες, ώστε να ανταποκριθεί όπως χρειάζεται. Για να μπορέσει ο οργανισμός μας να συνθέσει μια πρωτεΐνη χρειάζεται αμινοξέα που βρίσκονται στην τροφή μας. Οι πρωτεΐνες είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή  ανοσοκυττάρων και μορίων όπως είναι τα αντισώματα.

Συμβολή στην ενυδάτωση

Η αφυδάτωση είναι ικανή να παρεμποδίσει την μυϊκή αποκατάσταση. Σύμφωνα με μελέτες, ένα από τα οφέλη της L-γλουταμίνης είναι πως κατά τη διάρκεια προπόνησης αντοχής βοηθάει στην καλύτερη πρόσληψη νατρίου από τους σκελετικούς μυς, συμβάλλοντας, έτσι στη μείωση της κόπωσης.

Γιατί χωρίς βιταμίνη Β1 πιθανότατα θα έχουμε και έλλειψη γλουταμίνης;

Eίναι ευρέως γνωστό πως η βιταμίνη Β1(θειαμίνη) συμβάλλει στη φυσιολογική λειτουργία των μεταβολικών διεργασιών που αποσκοπούν στην παραγωγή ενέργειας. Επίσης, συμβάλλει στη φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος, στη φυσιολογική λειτουργία της καρδιάς και στη φυσιολογική ψυχολογική λειτουργία.

Όμως κάτι που δεν είναι γνωστό είναι ότι η βιταμίνη Β1 μπορεί να επηρεάσει το είδος της εντερικής μικροχλωρίδας που έχουμε στο έντερό μας. Δηλαδή η βιταμίνη Β1 μπορεί να καθορίσει σε ένα σημαντικό βαθμό κάποια από τα φιλικά βακτήρια που θα έχουμε στο έντερό μας. Τα συγκεκριμένα φιλικά βακτήρια σύμφωνα με μελέτες μπορούν αν ενισχύσουν την απορρόφηση της γλουταμίνης από την τροφή.
Σε περίπτωση που αυτά τα φιλικά βακτήρια βρίσκονται σε μικρό αριθμό επειδή πιθανότητα υπάρχει και έλλειψη βιταμίνης Β1 στον οργανισμό μας τότε υπάρχει η περίπτωση να μην απορροφήσουμε γλουταμίνη μέσω της τροφής ή μέσω κάποιου συμπληρώματος διατροφής.

Έτσι η πιθανή έλλειψη σε βιταμίνη Β1 μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη απορρόφηση γλουταμίνης μέσω της τροφής ή μέσω κάποιου συμπληρώματος διατροφής.

Ποιες οι επιπτώσεις από την έλλειψη της γλουταμίνης;

1)  Πεσμένο ανοσοποιητικό

Μέρος της λειτουργίας της γλουταμίνης είναι η ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος του σώματος. Τα χαμηλά επίπεδα γλουταμίνης οδηγούν σε αυξημένη πιθανότητα για μόλυνση. Σε περιόδους στρες λόγω ασθένειας ή υπερβολικής άσκησης, το σώμα απελευθερώνει κορτιζόλη, η οποία τελικά μειώνει τα επίπεδα γλουταμίνης που αποθηκεύονται.

Συνήθως έλλειψη σε γλουταμίνη παρουσιάζουν άτομα που έχουν ήδη χρόνιες ασθένειες που σχετίζονται κυρίως με το γαστρεντερικό, οι αθλητές και οι ηλικιωμένοι.

2)  Γαστρεντερικά προβλήματα

Τα χαμηλά επίπεδα γλουταμίνης μπορούν να επηρεάσουν το γαστρεντερικό σύστημα. Υπό κανονικές συνθήκες το σώμα αφομοιώνει την τροφή από το φαγητό και μετατρέπει μέρος της σε γλυκόζη για να χρησιμοποιηθεί από τα κύτταρα για ενέργεια. Εάν χρειάζεστε περισσότερη ενέργεια από αυτή που μπορεί να προσφέρει το σώμα μέσω της γλυκόζης, η γλουταμίνη παρεμβαίνει για να παρέχει ενέργεια στα κύτταρα. Λειτουργεί συνήθως μεταξύ των κυττάρων του γαστρεντερικού σωλήνα και τα χαμηλά επίπεδα γλουταμίνης έχουν ως αποτέλεσμα μειωμένη κυτταρική δραστηριότητα σε αυτό το μέρος του σώματος.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, η γλουταμίνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί γενικά ως συμπλήρωμα για άτομα που πάσχουν από διαταραχές που προκαλούν υπερβολική διάρροια.

Μπορούμε να βρούμε γλουταμίνη στα τρόφιμα;

Γλουταμίνη μπορούμε να βρούμε σε αρκετά τρόφιμα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες.

Εδώ μπορείτε να γνωρίσετε 7 από τις πιο γνωστές τροφές πλούσιες σε γλουταμίνη:

Ψάρια: Τα ψάρια του αλμυρού νερού αποτελούν πλούσιες πηγές σε γλουταμίνη αλλά κυρίως ο σολομός.
Κρέας: Το κρέας περιέχει υψηλή περιεκτικότητα σε L-γλουταμίνη. Το βόειο κρέας, το κοτόπουλο και το αρνί είναι πλούσιες πηγές γλουταμίνης.
Γάλα: Γενικά οποιοδήποτε τρόφιμο υψηλό σε πρωτεΐνες είναι καλή πηγή L-γλουταμίνης. Το γάλα επάγει την παραγωγή γλουταμίνης και τη διατήρηση επιπέδων στο σώμα.
Αυγά: Είναι μία εξαιρετική πηγή πρωτεϊνών, γλουταμίνης, βιταμίνης Κ, βιταμίνης Β, βιοτίνης, θειαμίνης και της βιταμίνης Β12, επίσης περιέχουν σελήνιο και βιταμίνη D.
Καρύδια: μαζί με τα αμύγδαλα και τα φουντούκια είναι ωφέλιμα για την υγεία, πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα και καλής ποιότητας λιπαρά οξέα.

Τα τρόφιμα σήμερα είναι ίδιας ποιότητας με αυτά του παρελθόντος;

Η ραγδαία αύξηση του πληθυσμού έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερη ανάγκη παραγωγής τροφίμων. Δυστυχώς για να καλυφθούν αυτές οι ανάγκες οι γεωργοί δεν αφήνουν τα χωράφια να <<ξεκουραστούν>> με αποτέλεσμα το έδαφος σταδιακά να χάνει την θρεπτική του αξία και κατ’ επέκταση τα τρόφιμα που παράγονται να είναι χαμηλής ποιότητας.

Τα τρόφιμα που διατηρούν σε μεγάλο βαθμό την θρεπτική τους αξία είναι τα βιολογικά τρόφιμα. Όμως είναι πολύ ακριβά τρόφιμα, διατηρούνται για μικρό διάστημα και δεν είναι λίγες οι φορές που είναι σε έλλειψη. Έτσι οι περισσότεροι άνθρωποι παρουσιάζουν σήμερα ελλείψεις όχι μόνο σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία αλλά ακόμα και σε αμινοξέα.

Πόση γλουταμίνη να πάρω; Για πόσο καιρό να την παίρνω;

Mπορείτε να πάρετε 5 γραμμάρια γλουταμίνης σε νερό ή χυμό φρούτων τουλάχιστον μισή ώρα πριν από οποιοδήποτε γεύμα ή πριν τον ύπνο.

Σε περίπτωση έντονης άθλησης διαλύστε 5 γραμμάρια γλουταμίνης μισή ώρα πριν την άσκηση και 5 γραμμάρια αμέσως μετά την άσκηση. Μπορείτε αν θέλετε να λάβετε ακόμα 5 γραμμάρια πριν τον ύπνο.

Συνήθως λαμβάνεται για 3 μήνες, στη συνέχεια διακοπή για 1-2 μήνες και στην συνέχεια λαμβάνετε ξανά εφόσον κρίνει φυσικά ο γιατρός σας ότι χρειάζεται.

Ειδικά αν αθλείστε μπορείτε να την λαμβάνετε για πιο μεγάλο διάστημα.

Υπάρχουν παρενέργειες από τη χρήση της L-γλουταμίνης;

Μέχρι και σήμερα δεν έχουν αναφερθεί σοβαρά προβλήματα από την κατανάλωση γλουταμίνης καθώς είναι ένα αμινοξύ. Φυσικά είναι πάντα καλύτερο να ρωτήσετε τον γιατρό ή τον διαιτολόγο σας για το εάν σας ταιριάζει η γλουταμίνη και κατά πόσο την έχετε ανάγκη. 

Scroll to Top