Σύμπλεγμα Βιταμίνης B - SmileVitamins

Σύμπλεγμα Βιταμίνης B

Σύμπλεγμα Βιταμίνης B

Τι είναι το σύμπλεγμα βιταμίνης B

Το σύμπλεγμα βιταμίνης Β αναφέρεται σε πολλές υδατοδιαλυτές βιταμίνες που βρίσκονται συχνά μαζί στα τρόφιμα, όλες από τις οποίες είναι σημαντικές για τον οργανισμό, αλλά καμία από τις οποίες δεν συντίθεται σε επαρκείς ποσότητες από τον άνθρωπο.

Οι κοινές μορφές βιταμίνης Β περιλαμβάνουν βιταμίνη Β1 (θειαμίνη), Β2 (ριβοφλαβίνη), Β3 (νιασίνη), Β5 (παντοθεικό οξύ), Β6 (πυριδοξίνη), Β7 (βιοτίνη) και Β12 (κυανοκοβαλαμίνη).

Η θειαμίνη αποτελεί την μόνη βιταμίνη του συμπλέγματος Β που χρειάζεται προσοχή στην ποσότητα που λαμβάνεται, γιατί μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην λειτουργία του ήπατος σε μεγάλες ποσότητες.

Βιταμίνη Β1

Η θειαμίνη ήταν η πρώτη βιταμίνη Β που ανακαλύφθηκε και της δόθηκε η ονομασία βιταμίνη Β1.
Η θειαμίνη (ή θειαμίνη) είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη Β που βρίσκεται σε δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, μαγιά, βοδινό και χοιρινό κρέας.

Η θειαμίνη απαιτείται στο μεταβολισμό των αμινοξέων και των υδατανθράκων και είναι ενεργή στις αντιδράσεις παραγωγής ενέργειας.

Η ανεπάρκεια θειαμίνης είναι σπάνια, αλλά μπορεί να εμφανιστεί σε υποσιτισμένους ασθενείς λόγω χρόνιου αλκοολισμού ή χημειοθεραπείας καθώς και λόγω κακής διατροφής. Πληθυσμοί και πολιτισμοί που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε δίαιτες με βάση το ρύζι διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο ανεπάρκειας θειαμίνης.
Η ανεπάρκεια θειαμίνης που σχετίζεται με την κλασική διατροφή προκαλεί το σύμπλεγμα συμπτωμάτων γνωστό ως beriberi, που χαρακτηρίζεται από απώλεια βάρους, ναυτία, διάρροια, απάθεια, μυϊκή αδυναμία και επώδυνη νευροπάθεια.

Η θειαμίνη είναι εξαιρετικά υδατοδιαλυτή και τα αποθέματα στο σώμα δεν είναι μεγάλα, γι’ αυτό οι ελλείψεις μπορεί να προκληθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα (μέσα σε εβδομάδες έως μήνες).

Bιταμίνη Β2

Η βιταμίνη Β2 λέγεται ριβοφλαβίνη και είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη Β που βρίσκεται στο γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα όσπρια, το άπαχο κρέας και το ψάρι.

Η ριβοφλαβίνη είναι σημαντική στο μεταβολισμό του λίπους, των υδατανθράκων και των πρωτεϊνών και αποτελεί ένα συστατικό πολλών ενζύμων που απαιτούν μεταφορά ηλεκτρονίων.

Η ανεπάρκεια ριβοφλαβίνης είναι σπάνια, αλλά μπορεί να εμφανιστεί με σοβαρό υποσιτισμό και χρόνιο αλκοολισμό και συνήθως εμφανίζεται με συμπτώματα όπως αδυναμία, πονόλαιμος, βλεννογονίτιδα, στοματίτιδα, δερματίτιδα και αναιμία.
Αρκετά τρόφιμα είναι εμπλουτισμένα με ριβοφλαβίνη, όπως ψωμί, δημητριακά και γάλα. Η ριβοφλαβίνη διατίθεται χωρίς ιατρική συνταγή σε πολλαπλές μορφές και περιλαμβάνεται στα περισσότερα πολυβιταμινούχα σκευάσματα σε τυπικές συγκεντρώσεις από 0,3 έως 1,7 mg.
Ένας λόγος για τον οποίο οι υψηλές δόσεις ριβοφλαβίνης είναι καλά ανεκτές είναι ότι οι από του στόματος δόσεις άνω των 30 mg δεν απορροφώνται και ότι η ριβοφλαβίνη που απορροφάται απεκκρίνεται γρήγορα.

Βιταμίνη Β3

Η νιασίνη είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη Β που βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα, ιδιαίτερα σε φρέσκα λαχανικά, γάλα, κρέας και αυγά.

Τα δημητριακά και το ψωμί είναι συχνά εμπλουτισμένα με νιασίνη. Η νιασίνη είναι χημικά γνωστή ως νικοτινικό οξύ.

Η ανεπάρκεια νιασίνης είναι η αιτία της πελάγρας, η οποία προκαλείται τώρα σε μεγάλο βαθμό στους υποσιτισμένους αλκοολικούς, παλιότερα η πελάγρα ήταν γνωστή σε πληθυσμούς που κατανάλωναν μόνο καλαμπόκι. Τα συμπτώματα της πελλάγρας περιλαμβάνουν δερματίτιδα, διάρροια, κατάθλιψη, επιληπτικές κρίσεις και άνοια.

Βιταμίνη Β5

Το παντοθενικό οξύ είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη, γνωστή ως βιταμίνη Β5 που βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένων των λαχανικών, των αυγών, του συκωτιού και της μαγιάς.

Το παντοθενικό οξύ είναι συστατικό του συνενζύμου Α και είναι εμπλέκεται στο μεταβολισμό των λιπαρών οξέων και της χοληστερόλης και στη σύνθεση στεροειδών ορμονών.

Η ανεπάρκεια παντοθενικού οξέος έχει παρατηρηθεί πως οδηγεί σε γαστρεντερικές διαταραχές, μυϊκές κράμπες, παραισθησία, αταξία, κατάθλιψη και υπογλυκαιμία. Η ανεπάρκεια παντοθενικού οξέος εμφανίζεται σε μεγάλο βαθμό σε περιπτώσεις υποσιτισμού και ανορεξίας.

Βιταμίνη Β6

Η πυριδοξίνη είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη Β που βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα, αλλά σε υψηλότερες συγκεντρώσεις στο κρέας, τα όσπρια και τους ξηρούς καρπούς.

Η πυριδοξίνη στην πραγματικότητα αντιπροσωπεύει μια οικογένεια σχετικών ενώσεων όπως η πυριδοξίνη, η πυριδοξάλη, η πυριδοξαμίνη και τα φωσφορικά τους, τα οποία είναι οι δραστικές μορφές συνενζύμου της βιταμίνης Β6.

Η πυριδοξίνη δρα ως συμπαράγοντας σε πολλά ενζυμικά συστήματα, ιδιαίτερα στον μεταβολισμό των αμινοξέων και στη σύνθεση της αίμης.

Η ανεπάρκεια πυριδοξίνης είναι σπάνια, αλλά μπορεί να εμφανιστεί με σοβαρό υποσιτισμό και χρόνιο αλκοολισμό.
Τα συμπτώματα της ανεπάρκειας περιλαμβάνουν αδυναμία, κόπωση και αναιμία. Ορισμένα φάρμακα όπως η ισονιαζίδη, η L-dopa, η πενικιλλαμίνη και η κυκλοσερίνη αλληλεπιδρούν με τη βιταμίνη Β6 και μπορεί να προκαλέσουν ανεπάρκεια. Για τον λόγο αυτό, αυτά τα φάρμακα χορηγούνται συχνά με συμπλήρωμα πυριδοξίνης.

Βιταμίνη Β7

Η βιοτίνη είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη, γνωστή ως βιταμίνη Β7 και βρίσκεται στο συκώτι, τη σόγια, τα φασόλια και τους κρόκους αυγών.
Τα ασπράδια, ωστόσο, περιέχουν την πρωτεΐνη αβιδίνη που συνδέεται με τη βιοτίνη και μειώνει τη διαθεσιμότητά της άρα και την απορρόφησή της.

Η βιοτίνη δρα ως φορέας διοξειδίου του άνθρακα και παίζει ρόλο στα ένζυμα καρβοξυλάσης που εμπλέκονται στη γλυκονεογένεση και στο μεταβολισμό των λιπαρών οξέων.

Η συνιστώμενη ημερήσια διατροφική δόση για βιοτίνη δεν έχει καθοριστεί επίσημα, αλλά οι ποσότητες που χρειάζονται είναι μικρές και η βιοτίνη βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα και παράγεται από εντερικά βακτήρια. Η έλλειψη Β7 έχει συσχετιστεί με απώλεια μαλλιών, σμηγματορροϊκή δερματίτιδα, κατάθλιψη, παραισθήσεις και παραισθησία.

Βιταμίνη Β12

Η κυανοκοβαλαμίνη είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη Β που βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα και το κρέας.

Οι κοβαλαμίνες δρουν ως βασικοί συμπαράγοντες για πολλά ένζυμα συμπεριλαμβανομένης της συνθάσης της μεθειονίνης και της Α-μουτάσης του μεθυλομαλονυλο-συνενζύμου. Οι δραστηριότητες αυτών των ενζύμων είναι σημαντικές στο μεταβολισμό RNA, πρωτεϊνών και λιπιδίων και στη σύνθεση της αιμοσφαιρίνης.
Η κοβαλαμίνη δεν μπορεί να συντεθεί από τον άνθρωπο και η παρουσία της στο κρέας και τα αυγά οφείλεται στη σύνθεσή της από μικροοργανισμούς στα έντερα των ζώων.
Η απορρόφηση της βιταμίνης Β12 από τη διατροφή απαιτεί έναν συμπαράγοντα (εσωτερικός παράγοντας) που παράγεται από τα βρεγματικά κύτταρα του στομάχου.

Η κύρια αιτία ανεπάρκειας κοβαλαμίνης (βιταμίνη Β12) στον άνθρωπο είναι η καταστροφή του στόμαχου αλλά και μείωση της απορρόφησης από το έντερο. Η κλασική ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 προκαλεί βαθιά αναιμία και συμπτώματα ανορεξίας, αδυναμίας και δυσφορίας, ενεργητικό νευρολογικό σύνδρομο με παραισθησία στα χέρια και τα πόδια, ασταθές βάδισμα, κυκλοθυμία, σύγχυση και απώλεια μνήμης.

Χολίνη

Η χολίνη είναι πρόδρομος της ακετυλοχολίνης, των φωσφολιπιδίων και της βεταΐνης και είναι απαραίτητη για τη δομική ακεραιότητα των κυτταρικών μεμβρανών και τη χολινεργική νευροδιαβίβαση.

Η χολίνη δεν θεωρείται βιταμίνη επειδή συντίθεται στο συκώτι των θηλαστικών. Ωστόσο, οι ποσότητες που προέρχονται από την σύνθεση στο εσωτερικό του οργανισμού δεν πιστεύεται ότι είναι επαρκείς για κανονική διατροφή. Η χολίνη διανέμεται ευρέως σε πολλά τρόφιμα και ιδιαίτερα στο συκώτι, το γάλα, τα αυγά και τα φιστίκια.

Ποιοι χρειάζονται περισσότερο ένα σύμπλεγμα βιταμίνης B;

  • Oι vegetarian και οι vegan επειδή δεν καταναλώνουν κρέας ή ψάρι
  • Άτομα που δεν έχουν ισορροπημένη διατροφή ή διατροφικό πλάνο
  • Οι έγκυες γυναίκες και οι γυναίκες που θηλάζουν
  • Οι ηλικιωμένοι καθώς έχουν μειωμένη απορροφητικότητα λόγω ηλικίας
  • Τα άτομα με προβλήματα στην λειτουργία του γαστρεντερικού
  • Τα άτομα που αισθάνονται συχνά κόπωση και κούραση αλλά και έλλειψη συγκέντρωσης
  • Οι αθλητές λόγω των αυξημένων ενεργειακών απαιτήσεών τους

Mεσογειακή Διατροφή και B12

Η μεσογειακή διατροφή αποτελεί το καλύτερο διατροφικό μοντέλο.

Μια σωστή διατροφή που βασίζεται πάνω στις αρχές της μεσογειακής διατροφής μπορεί να καλύψει τις διατροφικές σας ανάγκες τόσο σε βιταμίνες όσο σε μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Η μεσογειακή διατροφή αποτελείται από τρόφιμα με βάση το ελαιόλαδο.

Στη μεσογειακή διατροφή υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία από φρούτα, δημητριακών ολικής άλεσης, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, ψάρι και ελάχιστο κρέας. Ταυτόχρονα στην μεσογειακή διατροφή αποφεύγεται η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων και γλυκών.

Scroll to Top