Βιταμίνη C: Η Άμυνα του Ανοσοποιητικού - smilevitamins.gr

Βιταμίνη C: Η Άμυνα του Ανοσοποιητικού

Βιταμίνη C: Η Άμυνα του Ανοσοποιητικού

Η βιταμίνη C είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη (διαλύεται στο νερό), αντιοξειδωτική και βασικός συμπαράγοντας για τη βιοσύνθεση κολλαγόνου, για το μεταβολισμό της καρνιτίνης και των κατεχολαμινών αλλά και για την απορρόφηση του σιδήρου από τη διατροφή.
Οι άνθρωποι δεν είναι σε θέση να συνθέσουν τη βιταμίνη C, επομένως λαμβάνεται αυστηρά μέσω της διατροφικής πρόσληψης φρούτων και λαχανικών. Τα εσπεριδοειδή, τα μούρα, οι ντομάτες, οι πατάτες και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι εξαιρετικές πηγές βιταμίνης C.

Αν και η περισσότερη βιταμίνη C απορροφάται πλήρως στο λεπτό έντερο, το ποσοστό της απορροφούμενης βιταμίνης C μειώνεται καθώς αυξάνονται οι συγκεντρώσεις στο εσωτερικό του αίματος (ενδοαυλικές συγκεντρώσεις). Τα υπολείμματα προλίνης στο προκολλαγόνο απαιτούν βιταμίνη C για υδροξυλίωση, καθιστώντας την απαραίτητη για τον σχηματισμό τριπλής έλικας του ώριμου κολλαγόνου. Η έλλειψη ώριμου κολλαγόνου (σταθερής τριπλής ελικοειδούς δομής) θέτει σε κίνδυνο την ακεραιότητα του δέρματος, των βλεννογόνων, των αιμοφόρων αγγείων και των οστών. Κατά συνέπεια, μια ανεπάρκεια σε βιταμίνη C οδηγεί σε σκορβούτο, το οποίο εκδηλώνεται με αιμορραγία, υπερκεράτωση (επιφανειακή δερματική πάθηση, που εμφανίζεται συχνά στα πέλματα ή στα χέρια ) και αιματολογικές ανωμαλίες.

Η ανεπάρκεια βιταμίνης C εμφανίζεται συνήθως σε συνθήκες μειωμένης πρόσληψης ή αυξημένων αναγκών ή απωλειών. Τα άτομα που διατρέχουν κίνδυνο για ανεπαρκή πρόσληψη βιταμίνης C περιλαμβάνουν άτομα που ανήκουν στις ακόλουθες ομάδες:

  1. Όσοι δεν καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά
  2. Οι ηλικιωμένοι
  3. Όσοι πάσχουν από διαταραχή χρήσης αλκοόλ, ανορεξία ή καρκίνο
  4. Καταναλώνουν επεξεργασμένα τρόφιμα
  5. Αυτοί που έχουν τροφικές αλλεργίες
  6. Έλλειψη απορρόφησης  λόγω εκφυλισμού της περιοχής του λεπτού εντέρου
  7. Αυτοί που ακολουθούν περιορισμένες δίαιτες δευτερογενείς σε φλεγμονώδη νόσο του εντέρου, γαστρεντερική παλινδρόμηση ή νόσο του Whipple
  8. Όσοι καπνίζουν προϊόντα καπνού
  9. Λήψη φαρμάκων όπως ασπιρίνη, ινδομεθακίνη, από του στόματος αντισυλληπτικά, τετρακυκλίνες και κορτικοστεροειδή.
  10. Όσοι έχουν νεφρική ανεπάρκεια αλλά και πραγματοποιούν αιμοκάθαρση.

Βιταμίνη C για το πρόσωπο

Η βιταμίνη C  είναι μια υδατοδιαλυτή βιταμίνη όπως και η βιταμίνη B, άρα διαλύεται στο νερό και όχι λιποδιαλυτή να διαλύεται στο λίπη και στα έλαια. Άρα καλό είναι να αποφύγετε προϊόντα που προορίζονται για το δέρμα και  περιέχουν βιταμίνη C καθώς η απορρόφηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Αυτό δηλαδή είναι κάτι που δεν συμβαίνει, οι μόνες βιταμίνες που μπορούν να απορροφηθούν από το δέρμα είναι η βιταμίνη Α, η βιταμίνη D, η βιταμίνη E και η βιταμίνη Κ καθώς είναι λιποδιαλυτές βιταμίνες. Φυσικά και αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να προσλάβετε βιταμίνη C μέσω της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά και θα βοηθήσουν έτσι ώστε το δέρμα σας να είναι πιο καθαρό και λαμπερό. Επιπλέον μην διστάσετε να καταναλώσετε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής που είναι πλούσιο σε βιταμίνη C σε συνδυασμό με μια ισορροπημένη διατροφή.

Ψευδάργυρος και βιταμίνη C

Αναμφίβολα, η διατροφή είναι βασικός καθοριστικός παράγοντας για τη διατήρηση της καλής υγείας. Βασικά διατροφικά συστατικά όπως οι βιταμίνες C, D, E, ο ψευδάργυρος, το σελήνιο και τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα έχουν καλά εδραιωμένες ανοσοτροποποιητικές επιδράσεις, με οφέλη σε λοιμώδεις νόσους. Από αυτά τα θρεπτικά συστατικά έχει αποδειχθεί πως η βιταμίνη C και ο ψευδάργυρος μπορούν να δράσουν κατά των ιώσεων. Οι συγκεντρώσεις της βιταμίνης C στο πλάσμα και στα λευκοκύτταρα μειώνονται γρήγορα κατά τη διάρκεια λοιμώξεων και στρες. Η επάρκεια σε βιταμίνη C βρέθηκε ότι βελτιώνει συστατικά του ανθρώπινου ανοσοποιητικού συστήματος όπως οι αντιμικροβιακές και φυσικές δραστηριότητες των ανοσοκυττάρων και ο πολλαπλασιασμός των λεμφοκυττάρων.

Η βιταμίνη C συμβάλλει στη διατήρηση της οξειδοαναγωγικής ακεραιότητας των κυττάρων και ως εκ τούτου τα προστατεύει από αντιδραστικά είδη οξυγόνου (ελεύθερες ρίζες) που δημιουργούνται κατά την αναπνοή αλλά και στη φλεγμονώδη απόκριση. Ομοίως, ο υποσιτισμός ή η ανεπάρκεια ψευδαργύρου έχει αποδειχθεί ότι βλάπτει τους κυτταρικούς μεσολαβητές-μηχανισμούς της έμφυτης ανοσίας, όπως η φαγοκυττάρωση και η φυσική δραστηριότητα των ανοσοκυττάρων.

Επομένως, και τα δύο θρεπτικά συστατικά παίζουν σημαντικό ρόλο στη λειτουργία του ανοσοποιητικού και στη ρύθμιση της αντίστασης του ξενιστή σε μολυσματικούς παράγοντες, μειώνοντας τον κίνδυνο, τη σοβαρότητα και τη διάρκεια των μολυσματικών ασθενειών. Αυτό έχει ιδιαίτερη βαρύτητα σε πληθυσμούς στους οποίους επικρατεί η ανεπαρκής πρόσληψη αυτών των θρεπτικών συστατικών. Στον αναπτυσσόμενο κόσμο, αυτό συμβαίνει σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος που ακολουθούν μια λάθος διατροφή, αλλά και σε υποπληθυσμούς στις βιομηχανικές χώρες, π.χ. ηλικιωμένοι

Βιταμίνη C – ιδιότητες

Η βιταμίνη C συμβάλλει:

  • στη διατήρηση της φυσιολογικής λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος κατά τη διάρκεια και μετά από έντονη σωματική άσκηση
  • στο φυσιολογικό σχηματισμό του κολλαγόνου για τη φυσιολογική λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων, των οστών, των χόνδρων, των ούλων, των δοντιών, του δέρματος
  • στη φυσιολογική λειτουργία των μεταβολικών διεργασιών που αποσκοπούν στην παραγωγή ενέργειας
  • στη φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος
  • στη φυσιολογική ψυχολογική λειτουργία
  • στη φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος
  • στην προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες
  • στη μείωση της κούρασης και της κόπωσης
  • στην αναγέννηση της ανηγμένης μορφής της βιταμίνης Ε.

Η καλυτερη βιταμίνη C

Η καλύτερη βιταμίνη C είναι αυτή που δεν περιέχει πρόσθετα και έκδοχα. Όσο λιγότερο πρόσθετα και έκδοχα έχει ένα συμπλήρωμα διατροφής τόσο καλύτερη είναι και η ποιότητα της βιταμίνης C. Τα πρόσθετα και τα έκδοχα χρησιμοποιούνται από τα εργοστάσια για να αυξήσουν τον χρόνο συντήρησης των συμπληρωμάτων διατροφής, όμως δημιουργούν προβλήματα στην λειτουργία του γαστερνετικού συστήματος αλλά και ταυτόχρονα μειώνουν την βιοδιαθεσιμότητα και την απορρόφηση των βιταμινών.

Πόσο καιρό μπορώ να παίρνω βιταμίνη C;

Ως ανώτερο επιτρεπτό ημερήσιο όριο κατανάλωσης βιταμίνης C ορίζονται τα 2000 mg ανά ημέρα. Βέβαια σε περίπτωση που αρρωστήσετε τα όρια αυτά αλλάζουν καθώς ο οργανισμός έχει μεγαλύτερη ανάγκη πρόσληψης βιταμίνης C σε περίπτωση ασθένειας. Μην ξεχάσετε να ρωτήσετε τον γιατρό σας στην περίπτωση που είστε έγκυος, θηλάζετε ή βρίσκεστε υπό φαρμακευτική αγωγή.

Πότε να παίρνω βιταμίνη C;

Είναι καλύτερο να παίρνετε ένα φακελάκι βιταμίνης C των 1000mg σε ένα ποτήρι νερό ή στο χυμό σας το πρωί και άλλο ένα το βράδυ. Βέβαια προτείνεται ειδικά στην περίοδο του χειμώνα να καταναλώνετε σε καθημερινή βάση βιταμινη C καθώς υπάρχει έξαρση ιώσεων.

 

Η βιταμίνη C συμβάλλει:

στη διατήρηση της φυσιολογικής λειτουργίας του ανοσοποι­ητικού συστήματος κατά τη διάρκεια και μετά από έντονη σωματική άσκηση

στο φυσιολογικό σχηματισμό του κολλαγόνου για τη φυσιολογική λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων

στο φυσιολογικό σχηματισμό του κολλαγόνου για τη φυσιολογική λειτουργία των οστών

στο φυσιολογικό σχηματισμό του κολλαγόνου για τη φυσιολογική λειτουργία των χόνδρων

]στο φυσιολογικό σχηματισμό του κολλαγόνου για τη φυσιολογική λειτουργία των ούλων

στο φυσιολογικό σχηματισμό του κολλαγόνου για τη φυσιολoγική λειτουργία του δέρματος

στο φυσιολογικό σχηματισμό του κολλαγόνου για τη φυσιολογική λειτουργία των δοντιών

στη φυσιολογική λειτουργία των μεταβολικών διεργασιών που αποσκοπούν στην παραγωγή ενέργειας

στη φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος

συμβάλλει στη φυσιολογική ψυχολογική λειτουργία

στη φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος

συμβάλλει στην προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες

συμβάλλει στη μείωση της κούρασης και της κόπωσης

συμβάλλει στην αναγέννηση της ανηγμένης μορφής της βιταμίνης Ε

Η βιταμίνη C αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου

Scroll to Top