Βιταμίνη Α - smilevitamins.gr

Βιταμίνη Α

Βιταμίνη Α

Μια σημαντική βιταμίνη, απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού!

Η βιταμίνη Α από τα τρόφιμα αποθηκεύεται στο ήπαρ (συκώτι) μέχρι να απαιτηθεί από τον οργανισμό και συνδέεται με την ανάλογη πρωτεΐνη πριν μεταφερθεί εκεί όπου χρειάζεται.
Η βιταμίνη Α είναι απαραίτητη για πολλές φυσιολογικές διεργασίες, συμπεριλαμβανομένης της διατήρησης της ακεραιότητας και της λειτουργίας όλων των επιφανειακών ιστών (επιθήλιο): για παράδειγμα, του δέρματος, της επένδυσης της αναπνευστικής οδού, του εντέρου, της ουροδόχου κύστης, του εσωτερικού αυτιού και του ματιού.

Η βιταμίνη Α υποστηρίζει την καθημερινή αντικατάσταση των κυττάρων του δέρματος και διασφαλίζει ότι ιστοί όπως ο επιπεφυκότας είναι σε θέση να παράγουν βλεννογόνο και να παρέχουν ένα είδος φραγμού στις μολύνσεις. Η βιταμίνη Α είναι επίσης απαραίτητη για την όραση σε συνθήκες ανεπαρκούς φωτισμού, για τη διατήρηση ενός υγιούς ανοσοποιητικού συστήματος, και για την υγιή ανάπτυξη.

Μια ακόμα σημαντική λειτουργία της είναι οτι υποστηρίζει πολλά συστήματα στο σώμα.

Σε ποιές τροφές υπάρχει βιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α, μαζί με άλλες βιταμίνες, μέταλλα και άλλες ενώσεις, αποτελούν απαραίτητα μικροθρεπτικά συστατικά. Αυτό σημαίνει ότι το σώμα μας δεν μπορεί να τη παρασκευάσει και επομένως πρέπει να τη συμπεριλάβουμε στη διατροφή μας.

Υπάρχουν δύο κύριες πηγές βιταμίνης Α: οι ζωικές και οι φυτικές πηγές. Όλες οι πηγές βιταμίνης Α χρειάζονται λίγο λίπος στη διατροφή για να βοηθήσουν στην απορρόφηση.

Σε ζωικές πηγές, η βιταμίνη Α βρίσκεται ως ρετινόλη, η «ενεργή» μορφή της βιταμίνης Α. Το συκώτι, συμπεριλαμβανομένου του ήπατος των ψαριών, είναι μια πολύ καλή πηγή. Άλλες ζωικές πηγές είναι ο κρόκος αυγού (όχι το ασπράδι) και τα γαλακτοκομικά προϊόντα όπως το γάλα (συμπεριλαμβανομένου του ανθρώπινου μητρικού γάλακτος), το τυρί και το βούτυρο. Το κρέας, από τους μυς του ζώου, δεν είναι καλή πηγή.

Οι φυτικές πηγές περιέχουν βιταμίνη Α με τη μορφή καροτενοειδών που πρέπει να μετατραπούν κατά τη διάρκεια της πέψης σε ρετινόλη για να μπορέσει ο οργανισμός να τη χρησιμοποιήσει. Τα καροτενοειδή είναι οι χρωστικές που δίνουν στα φυτά το πράσινο χρώμα τους και σε ορισμένα φρούτα και λαχανικά το κόκκινο ή πορτοκαλί τους χρώμα.

Οι φυτικές πηγές βιταμίνης Α περιλαμβάνουν: μάνγκο, παπάγια, πολλά από τα κολοκυθάκια, καρότα, γλυκοπατάτες και καλαμπόκι (αλλά όχι οι λευκές ποικιλίες). Άλλες καλές πηγές βιταμίνης α είναι το κόκκινο φοινικέλαιο. (Σημείωση: εάν τα έλαια βράσουν για να αφαιρέσουν το χρώμα τους, η βιταμίνη Α καταστρέφεται.)

Ορισμένα φρούτα και λαχανικά είναι πιο εύπεπτα από άλλα και έχει αποδειχθεί ότι τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι ή ο αμάρανθος είναι πιο δύσκολα στην πέψη. Πολτοποιώντας αυτά τα λαχανικά μετά το μαγείρεμα τα κάνει πιο εύπεπτα. Όταν πολτοποιηθούν, μπορούν να προστεθούν σε βασικά προϊόντα, γεγονός που καθιστά επίσης πιο ευχάριστα για κατανάλωση – στα παιδιά σε όλο τον κόσμο δεν αρέσουν τα πράσινα λαχανικά!! Είναι σημαντικό όλες οι πηγές βιταμίνης Α να μην μαγειρεύονται υπερβολικά, καθώς αυτό μπορεί να μειώσει την περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α.

Η υπεριώδης ακτινοβολία μπορεί επίσης να μειώσει την περιεκτικότητα των τροφίμων σε βιταμίνη Α, επομένως η αποξήρανση φρούτων όπως τα μάνγκο δεν πρέπει να γίνεται σε άμεσο ηλιακό φως. Οι δίαιτες που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε τοπικούς υδατάνθρακες, όπως ρύζι, κεχρί και σόργο, είναι πολύ χαμηλές σε βιταμίνη Α.

Ας δούμε λίγες επιστημονικές λεπτομέριες σχετικά με τη βιταμίνη Α.

Η προσχηματισμένη βιταμίνη Α και η προβιταμίνη Α (βήτα-καροτίνη) είναι απαραίτητα διατροφικά θρεπτικά συστατικά που παρέχουν μια πηγή ρετινόλης. Τόσο οι ρετινυλεστέρες όσο και το β-καροτένιο μεταβολίζονται σε ρετινόλη. Οι πρωτεΐνες που δεσμεύουν τη ρετινόλη παρέχουν ένα μέσο για τη διαλυτοποίηση της ρετινόλης για παροχή στους ιστούς στόχους και για τη ρύθμιση των συγκεντρώσεων της ρετινόλης στο πλάσμα. Η οξείδωση της ρετινόλης παρέχει τα απαραίτητα συστατικά για τον αμφιβληστροειδή, ο οποίος είναι απαραίτητος για την όραση, και ρετινοϊκό οξύ, έναν συνδετικό μεταγραφικό παράγοντα που έχει σημαντικούς ρόλους στη ρύθμιση των γονιδίων που εμπλέκονται στη μορφογένεση, τη διαφοροποίηση και τον πολλαπλασιασμό των κυττάρων. Πολυάριθμες κυτταρικές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένων των λειτουργιών των οστικών κυττάρων, διαμεσολαβούνται από τη βιταμίνη Α. Ωστόσο, έχει από καιρό αναγνωριστεί ότι τα αυξημένα επίπεδα βιταμίνης Α μπορεί να έχουν επιβλαβείς επιπτώσεις στα οστά, με αποτέλεσμα την αυξημένη ευθραυστότητα του σκελετού.

Βιταμίνη Α για το πρόσωπο

Το δέρμα είναι το μεγαλύτερο επιθηλιακό όργανο και δρα ως ουσιαστικός φραγμός μεταξύ των εσωτερικών οργάνων και του εξωτερικού μικροβιακού κόσμου. Το δέρμα λειτουργεί ως ένα φράγμα, ενάντια σε διάφορες μικροβιακές κοινότητες μέσω μιας ποικιλίας στρατηγικών ανοσολογικής άμυνας. Αυτές οι αμυντικές στρατηγικές έχουν άμεση σχέση με τα θρεπτικά συστατικά, σε περίπτωση έλλειψης αυτών των συστατικών τότε σταδιακά το δέρμα θα χάσει την ικανότητά του να λειτουργεί ως φραγμός και στη συνέχεια θα εκφυλιστεί η γονιδιακή έκφραση των αντιμικροβιακών πρωτεϊνών και μορίων που συμβάλουν στην ανοσία του δέρματος. Η χρήση βιταμίνης Α, είτε τοπικά μέσω κάποιου καλλυντικού, είτε μέσω της εσωτερικής λήψης από κάποιο συμπλήρωμα διατροφής ενισχύει το δέρμα και βελτιώνει τις λεπτές ρυτίδες που σχετίζονται με τη φυσική γήρανση. Πιο συγκεκριμένα η καθαρη βιταμινη Α για το προσωπο ή βιταμινη Α σε καψουλες για το προσωπο αποτελεί την καλύτερη μορφή βιταμίνης Α καθώς τα πρόσθετα και τα έκδοχα είναι συνήθως τοξικά για τον οργανισμό και ιδιαίτερα για την υγεία του γαστρεντερικού, γι΄αυτό και είναι καλύτερο να αναζητήστε ένα συμπλήρωμα διατροφής ή κάποιο καλλυντικό χωρίς πρόσθετα και χωρίς έκδοχα.

Βιταμίνη Α για την ακμή.

Η βιταμίνη Α μπορεί να βοηθήσει στην περίπτωση της ακμής καθώς λειαίνει την επιδερμίδα, προστατεύει από την περιβαλλοντική ρύπανση, μειώνει την φλεγμονή και χαρίζει ομοιόμορφο χρωματικό τόνο στο δέρμα.

Βιταμίνη Α – παρενέργειες

Yπάρχει ένας αυξανόμενος όγκος στοιχείων που δείχνουν ότι οι δόσεις βιταμίνης Α που υπερβαίνουν τις διατροφικές απαιτήσεις μπορεί να οδηγήσουν σε αρνητικές συνέπειες, όπως μείωση οξειδοαναγωγής, αλλοιωμένη κυτταρική σηματοδότηση και κυτταρικό θάνατο ή πολλαπλασιασμό, ανάλογα με τον τύπο του κυττάρου. Η νευροτοξικότητα έχει αποδειχθεί από καιρό ως πιθανή παρενέργεια της ακούσιας κατανάλωσης ή ακόμη και υπό ιατρική σύσταση βιταμίνης Α και ρετινοειδών σε μέτριες έως υψηλές δόσεις. Η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα βιταμίνης Α είναι 900 μικρογραμμάρια (mcg) για ενήλικες άνδρες και 700 mcg για ενήλικες γυναίκες. Το βήτα- καροτένιο δεν έχει αυτό το πρόβλημα γιατί ο οργανισμός το μετασχηματίζει σε όση βιταμίνη Α χρειάζεται, οπότε είναι καλότα σκευάσματα μας να έχουν β-καροτένιο.

Scroll to Top