Πολυφαινόλες: Τα Ισχυρά Αντιοξειδωτικά - smilevitamins.gr

Πολυφαινόλες: Τα Ισχυρά Αντιοξειδωτικά

πολυφαινόλες

Τι είναι οι πολυφαινόλες

Οι πολυφαινόλες είναι μια κατηγορία ενώσεων που βρίσκονται φυσικά σε φυτικές τροφές, όπως φρούτα, λαχανικά, βότανα, μπαχαρικά, τσάι, μαύρη σοκολάτα και κρασί. Έχουν εντοπιστεί περισσότεροι από 8.000 τύποι πολυφαινολών. Μπορούν περαιτέρω να κατηγοριοποιηθούν σε 4 κύριες ομάδες:

  • Φλαβονοειδή. Αυτές αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% όλων των πολυφαινολών. Παραδείγματα περιλαμβάνουν την κερσετίνη, την καμπφερόλη, τις κατεχίνες και τις ανθοκυανίνες, οι οποίες βρίσκονται σε τρόφιμα όπως τα μήλα, τα κρεμμύδια, η μαύρη σοκολάτα και το κόκκινο λάχανο.
  • Φαινολικά οξέα. Αυτή η ομάδα αντιπροσωπεύει περίπου το 30% όλων των πολυφαινολών. Παραδείγματα περιλαμβάνουν στιλβένια και λιγνάνες, τα οποία βρίσκονται κυρίως σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και σπόρους.
  • Πολυφαινολικά αμίδια. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει τα καψαϊκινοειδή που βρίσκονται στις πιπεριές τσίλι και τις αβενθραμίδες που βρίσκονται στη βρώμη.
  • Άλλες πολυφαινόλες. Αυτή η ομάδα περιλαμβάνει τη ρεσβερατρόλη που βρίσκεται στο κόκκινο κρασί, το ελλαγικό οξύ στα μούρα, την κουρκουμίνη στον κουρκουμά και τις λιγνάνες στους σπόρους λιναριού, το σουσάμι και τα δημητριακά ολικής αλέσεως.

Η ποσότητα και ο τύπος των πολυφαινολών στα τρόφιμα εξαρτάται από το είδος του τρόφιμου, συμπεριλαμβανομένης της προέλευσης, της ωρίμανσης και του τρόπου καλλιέργειας, μεταφοράς, αποθήκευσης και παρασκευής του κάθε τροφίμου.

Πολυφαινόλες: Τροφές

Αν και το τσάι, η μαύρη σοκολάτα, το κόκκινο κρασί και τα μούρα είναι πιθανώς οι πιο γνωστές πηγές πολυφαινολών, πολλά άλλα τρόφιμα περιέχουν επίσης υψηλές ποσότητες από αυτές τις ευεργετικές ενώσεις.
Φρούτα, λαχανικά και όσπρια, τα τρόφιμα αυτά περιέχουν πολυφαινόλες. Παρακάτω στον πίνακα που ακολουθεί μπορείτε να δείτε και μόνοι σας κάποια από τα τρόφιμα που έχουν πολυφαινόλες.

ΦρούταΛαχανικάΌσπρια
ΜήλαΑγκινάρεςΜαύρα φασόλια
BερίκοκαΣπαράγγιαΤόφου
Μαύρες σταφίδεςΜπρόκολοΦύτρα σόγιας
Κόκκινες σταφίδεςΚαρόταΓάλα σόγιας
Μαύρα σταφύλιαΠατάτεςΓιαούρτι σόγιας
ΒατόμουραΚόκκινο μαρούλιΛευκά φασόλια
ΚεράσιαΚόκκινα κρεμμύδια 
ΣταφύλιαΚίτρινα κρεμμύδια 
ΛεμόνιαΣπανάκι 
Nεκταρίνια 
Φράουλες 

Πολυφαινόλες: Ιδιότητες

Oι πολυφαινόλες είναι φυσικές ενώσεις γνωστές για τις ισχυρές αντιοξειδωτικές τους ιδιότητες που συμβάλλουν στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων των λιπιδίων του αίματος.
Ακόμα είναι γνωστό πως τα αντιοξειδωτικά χρησιμοποιούνται για την μείωση των ελεύθερων ριζών που κυκλοφορούν στον οργανισμό.

Με απλά λόγια, οι ελεύθερες ρίζες είναι χημικές ενώσεις που παράγονται στο σώμα μας, μετά την έκθεση του οργανισμού σε συγκεκριμένες εξωτερικές συνθήκες ή παθολογικές καταστάσεις.
Οι ελεύθερες ρίζες και τα οξειδωτικά παίζουν διπλό ρόλο τόσο ως τοξικές όσο και ως ευεργετικές ενώσεις, καθώς μπορεί να είναι, είτε επιβλαβείς, είτε βοηθητικές για τον οργανισμό.
Παράγονται, είτε από φυσιολογικούς κυτταρικούς μεταβολισμούς, είτε από εξωτερικές πηγές (ρύπανση, καπνός τσιγάρου, ακτινοβολία, φαρμακευτική αγωγή).
Όταν μια υπερφόρτωση ελεύθερων ριζών δεν μπορεί σταδιακά να μειωθεί, η συσσώρευσή τους στο σώμα δημιουργεί ένα φαινόμενο που ονομάζεται οξειδωτικό στρες.
Αυτή η διαδικασία παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη ασθενειών. Το ανθρώπινο σώμα διαθέτει διάφορους μηχανισμούς για να εξουδετερώσει το οξειδωτικό στρες παράγοντας αντιοξειδωτικά, τα οποία είτε παράγονται φυσικά, είτε παρέχονται εξωτερικά μέσω τροφών ή/και συμπληρωμάτων. Μπορείτε να κάνετε τις ανάλογες εξετάσεις σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού και του μικροβιολόγου σας για να παρατηρήσετε το αντιοξειδωτικό σας προφίλ.

Γιατί δεν είναι εύκολο να λάβω μεγάλη ποσότητα πολυφαινολών πλέον;

Η ποιότητα των τροφίμων σήμερα δεν είναι ίδια με την ποιότητα των τροφίμων που ήταν πριν 100 χρόνια. Αυτό οφείλεται στην αλλαγή του περιβάλλοντος, της ατμόσφαιρας και στους τρόπους καλλιέργειας. Τα φυτοφάρμακα που χρησιμοποιούν, πλέον καταστρέφουν την ποιότητα των τροφίμων και σε ορισμένες περιπτώσεις καθιστούν τα τρόφιμα επικίνδυνα προς κατανάλωση. Ακόμα συνήθως οι γεωργοί δεν συμβουλεύονται κάποιον γεωπόνο, με αποτέλεσμα για να μεγιστοποιήσουν το οικονομικό τους όφελος να χρησιμοποιούν φυτοφάρμακα αμφιβόλου ποιότητας, αλλά και να χρησιμοποιούν ποσότητες φυτοφαρμάκων παραπάνω από το επιτρεπτό. Επίσης η υπερκαλλιέργεια  των χωραφιών από τους γεωργούς, οδηγεί σε μείωση των θρεπτικών συστατικών που βρίσκονται στο έδαφος και κατ΄επέκταση και μείωση της θρεπτικής αξίας των φρούτων αλλά και των λαχανικών που καλλιεργούνται στα χωράφια αυτά. Τα βιολογικά τρόφιμα είναι πιο κοντά στα τρόφιμα που κατανάλωναν πριν από πολλά χρόνια, πριν από την καταστροφή του περιβάλλοντος και φυσικά ανώτερης ποιότητας από τα μη-βιολογικά τρόφιμα. Έτσι όσο μπορείτε προτιμήστε τα βιολογικά τρόφιμα και φροντίστε να πλύνετε όσο πιο καλά μπορείτε τα φρούτα και τα λαχανικά πριν τα καταναλώσετε.

Πολυφαινόλες και Ελαιόλαδο

Η Ελλάδα με το εύκρατο κλίμα και τα εδάφη της, παράγει το καλύτερο ελαιόλαδο στον κόσμο. Οι πολυφαινόλες είναι ουσίες που προκύπτουν φυσικά στο ελαιόλαδο και σχηματίζονται από πρώιμες ενώσεις που περιέχονται στον ελαιόκαρπο. Πιο συχνά αναφερόμενες πολυφαινόλες είναι η ελαιοκανθάλη, η ελαιασίνη, ελαιοευρωπαΐνη, η λιγκστροσίδη και η βανιλλίνη. Κατά την κατεργασία του ελαιόκαρπου μέρος της ελαιοευρωπαΐνης υδρολύεται και έτσι παράγονται αρκετές ενώσεις (κυρίως ελαιοκανθάλη) που προσδίδουν στο ελαιόλαδο συγκεκριμένες οργανοληπτικές ιδιότητες και ιδιαίτερα μέρος της πικρής του γεύσης και του ευχάριστου κάψιμου στο λαιμό. Η συγκομιδή πρώιμων καρπών ελιάς (άγουρες) περιέχουν συνήθως περισσότερες πολυφαινόλες από όψιμης συγκομιδής (ώριμες) ελιές. Επίσης όσο παλαιώνει ένα ελαιόλαδο και όσο πιο άσχημα συντηρείται, τόσο λιγότερες πολυφαινόλες θα έχει, λόγω της οξείδωσης. Τέλος, η ποιότητα του ίδιου του ελαιολάδου έχει σημασία, όσο περισσότερο επεξεργασμένο είναι τόσο λιγότερες φαινόλες θα περιέχει. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων το 2012 αναγνωρίστηκε πως «Οι πολυφαινόλες του ελαιόλαδου συμβάλλουν στην προστασία των λιπιδίων του αίματος από το οξειδωτικό στρες», κανονισμός 432/2012. Βασική προϋπόθεση στον Ισχυρισμό Υγείας του Ευρωπαϊκού κανονισμού 432 /2012 είναι η ημερήσια πρόσληψη 20 γραμμαρίων ελαιολάδου το οποίο περιέχει τουλάχιστον 5 mg υδροξυτυροσόλης και παραγώγων της (π.χ. σύμπλοκο ελαιοευρωπαΐνης και τυροσόλης).

Πολυφαινόλες: Συμπλήρωμα

Το καλύτερο συμπλήρωμα που περιέχει πολυφαινόλες είναι και αυτό που περιέχει όχι μόνο μεγάλη ποσότητα με πολυφαινόλες αλλά και πολυφαινόλες από διαφορετικά φρούτα και λαχανικά. Και φυσικά τι καλύτερο το συμπλήρωμα αυτό που θα πάρετε να περιέχει και λυκοπένιο που προέρχεται από κόκκινες ντομάτες για ακόμα καλύτερη αντιοξειδωτική δράση.

Πολυφαινόλες: Οφέλη

Όλο και περισσότερες μελέτες οδηγούν στο συμπέρασμα πως οι πολυφαινόλες μπορούν να ενισχύσουν τον οργανισμό.
Οι πολυφαινόλες είναι ενώσεις πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, μάλιστα  οι πολυφαινόλες είναι φυσικές ενώσεις γνωστές για τις ισχυρές αντιοξειδωτικές τους ιδιότητες που συμβάλλουν στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων των λιπιδίων του αίματος.
Ακόμα το λυκοπένιο εμφανίζει συνέργεια με τις πολυφαινόλες ως προς την αντιοξειδωτική δράση. Κάτι όμως που καθιστά ξεχωριστές τις πολυφαινόλες, είναι πως το εκχύλισμα πολυφαινολών από σταφύλι, ελιά, ρόδι, πράσινο τσάι, γκρέιπφρουτ, μύρτιλο είναι ισοδύναμο με 5 γεύματα φρούτων και λαχανικών. 

Ένα συμπλήρωμα διατροφής λοιπόν είναι ιδανικό για άτομα που αποφεύγουν τα φρούτα και τα λαχανικά, αλλά είναι ιδανικό και για άτομα που καταναλώνουν φρούτα και λαχανικά καθώς τα φρούτα και τα λαχανικά δεν πρέπει να απουσιάζουν από το γεύμα μας και ποτέ δεν είναι αρκετά! Προσπαθήστε να αποφύγετε το κρέας και καταναλώστε όσπρια, ξηρούς καρπούς αλλά και φυσικά φρούτα και λαχανικά, υιοθετήστε ένα τρόπο ζωής που θα σας οδηγήσει στην ευτυχία.

Πολυφαινόλες σταφυλιού

Οι σημαντικότερες πολυφαινόλες που περιέχει το σταφύλι είναι οι ανθοκυανίνες, οι φλαβανόλες, οι φλαβονόλες και η ρεσβερατρόλη.
Οι πολυφαινόλες σταφυλιού, εμφανίζουν συνέργεια με τις πολυφαινόλες από ελιά, ρόδι, πράσινο τσάι, γκρέιπφρουτ και μύρτιλο.

Scroll to Top